Jumaat, 8 Julai 2011

LADA

Lada merah..

  Saya mula menyemai benih lada ketika mulanya hati saya tergerak untuk berkebun. Lebihan lada dari dapur Restoran , saya kumpul dan semai di dalam pasu. Saya alihkan ke dalam polibeg yang diisi cocoapeat.


Lada hijau
       Ada beberapa jenis lada yang sempat saya tanam dan sekarang sedang menghasilkan buah. Tapi hasilnya tidak seberapa kerana kurang pembajaan. Sebenarnya hampir 2 bulan saya tidak dapat berkebun kerana terkena cacar air..'chicken pox'.

Lada jarum

Lada jarum...mengeluarkan buah secara berjambak

Lada jarum kampung

Satu lagi spesis lada merah



        Sekarang ini, saya telahpun menyemai 45 benih lada baru. Saya hanya menngunakan bekas telur dan diisi dengan cocoapeat.
Benih lada dalam bekas telur
Kemudian saya alihkan pula ke dalam bekas yang saya buat dari daun kelapa.

Anak lada dalam daun kelapa......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan